Nya tag i betygsdebatten

Äntligen börjar en seriös granskning av betygen. Efter att frågan om betyg i skolan debatterats flitigt av politiska partier och där synen på betyg så tydligt grundar sig på personliga åsikter börjar nu Aftonbladet granska betygsdiskussionen utifrån vad forskningen visar.

- Den senaste betygsutredningen höll på i ett år. Jag skulle säga att det är ansvarslöst att genomföra en så radikal förändring av betygssystemet utan att utreda frågan bättre, säger Christian Lundahl, betygsforskare vid Uppsala universitet, till Aftonbladet med anledning av regeringens (läs Jan Björklunds) förslag om betygen.

Vänsterpartiets utbildningspolitiska program togs 1997. Precis i dagarna har partiet utsett en arbetsgrupp som ska arbeta fram ett nytt program. Jag hoppas att arbetsgruppen i betygsfrågan formulerar en vänsterpartisyn på betygen som inte upplevs som flummig. Vårt alternativ till betygen är egentligen inte flummigt men vi väljer ord som gör att den upplevs som flummig. I Aftonbladet sägs till exempel att vänsterpartiet istället för betyg vill ha utvecklingssamtal som ska ge en "mer nyanserad och fullständig bild än vad betyg kan ge."  Visst vore det bättre att säga att vänsterpartiet istället för betyg vill ha återkommande uppföljning som ger eleverna en tydligare vägledning i kunskapsinhämtningen.

Andra bloggar om    


Kommentarer
Postat av: Batti

Att politiker inte bryr sig om forskning är inget nytt. Baylan brydde sig excempelvis inte om rapporten som visade att friskolor var bra för eleverna både i friskolor och i kommunala skolor. Är det bättre politik?

Att som V försöka sig på ett system utan betyg låter flummigt av den anledningen att det är flummigt och att det inte kommer att fungera. När jag var yngre sa klasskamrater att de inte brydde sig; "vi får ju ändå inte betyg förrän i åttan"... Man måste sätta lite press på människor, detta gäller även skolungdomar.

Innebär er idé att man inte ska betyg alls, eller att man ska få betyg senare?

2008-04-22 @ 10:19:04
URL: http://maximum-movies.blogspot.com
Postat av: Erik

Ja, enligt AB såg ert förslag ut så, inga betyg alls. Oerhört korkat i så fall... Så man ska kunna komma in på en vårdutbildning eller en tekniskutbildning på "intyg"... Det finns en anledning till att universiteten måste ge stödkurser i exempelvis matematik för att de nya studenterna har för dåliga kunskaper. Anledningen heter en förslappad skola...som under de senaste 12 åren har styrts av vänstern... (1994-2006) Det är dags att styra upp det hela!

2008-04-22 @ 11:19:47
Postat av: Pelle Mattsson

Erik. Angående att universiteten måste ge stödkurser i matematik. Jag har pluggat både nationalekonomi och teknisk fysik. I båda utbildningarna har det behövts stödkurser i matematik för en del.
Orsaken har dock varit att de flesta inte läst tillräckligt många mattekurser i gymnasiet. Frågan är, hur tusan skulle fler betygssteg motivera en elev som är trött på matte att ta en kurs till?
När det gäller matte tror jag det behövs nåt helt annat. Tror det handlar om att de flesta inte förstår hur viktig matematiken är inom de flesta utbildningar på högskolenivå. Det känns inte som att det är något som man kan ha praktisk användning av. Hur man kommer till rätta med det har jag inget direkt svar på, men tror att det är en mycket vettigare utgångspunkt än att bara skrika "MER BETYG"

2008-04-22 @ 15:25:32
Postat av: max merdeson

den så kallade vetenskapen som åberopas är inte objektiv. det finns ingen objektiv samhällsvetenskap.

de argument som förs fram mot betyg bygger på ideologiska teorier om att krav och mätande av prestation är felaktigt.
men låt mig säga så här:
för alla som blir vuxna och kommer ut i arbetslivet så får man finna sig i att bli bedömd utifrån vad man kan. detta gäller även i högskolevärlden
att frånta barn betyg är bara att invagga dem i en falsk bild av hur världen fungerar. att införa dem sent gör bara att barn i tonåren inte hinner eller förstår att man kan förbättra sina betyg över tid.
det blir en chock för dem när de kommer till högskolan eller ska ut i arbetslivet: flumpedagogernas idéer visar sig stämma illa med den s.k. ?verkligheten?.

den politiskt korrekta medelklassen klarar sig ändå, då de har en ?kultur? av att kunskap är viktigt, då kunskap är makt och vägen till framgång.
björklund är arbetsklass. han har gjort en klassresa, och den har han enbart lyckats med därför att han ansträngt sig, och sett att det lönar sig att anstränga sig. det finns inga genvägar.
att säga nej till betyg är den bildade medelklassens förtäckta förakt för arbetarklassens barn.

2008-04-22 @ 15:31:47
Postat av: Ilona

Idag är det en debattartikel i Upsala Nya Tidning som jag tycker speglar betygsdebatten på ett bra sätt: Vi har gått i sorteringsskola, http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=2,00.html.

Betygsdebatten idag är en blandning av sorteringsdiskussion och morotsdiskussion. Det är knappast så att ett och samma betygssystem är det bästa för både sortering och morot. Vänsterpartiet utgår idag från vad man anser vara det bästa systemet för att uppmuntra lärande.

2008-04-23 @ 08:20:19
Postat av: Erik

Pelle Mattsson.

Nej, jag menar inte att mer betyg ensamt kan lösa problemet, men jag är mycket negativ till den flumskola som skapats. Den saknar diciplin och det är pinsamt. Det krävs hårdare tag överlag i skolan och där är betyg ett sätt, inte det enda, men det är ett sätt.

Omdömen fungerar kanske i teorin, men i praktiken innebär det att alla föräldrar ska kunna sitta och ta emot kritiken mot deras barn och det tror jag inte fungerar. Att däremot få hem ett betyg där det står IG (eller ännu hellre "1") borde vara en väckarklocka för alla.

Det är vänsterns fel att skolan ska blivit såhär dålig, jag hoppas att Björklund styr upp det. Hittills tycker jag att hans förslag varit bra!

2008-04-23 @ 09:35:40
Postat av: Pelle Mattsson

Erik.
Vad bra. Att du inser att inte mer betyg ensamt kan lösa problemet.
För lyssnar man på te.x Björklund så börjar man ju undra vad han har att komma med. Mer betyg och ta mobiltelefonerna från eleverna ("hårdare tag")?
Visst finns det problem i skolan. Och jag tror inte heller att en skola utan betyg vore det bästa. Men man måste ju inse att betygen inte är det största problemet i skolan idag.
Problemet är att skolan inte har tillräckligt med pengar. Det leder till större klasser, minskad personaltäthet (lärare, skolsköterskor osv osv). Där är problemet. För att få den som är skoltrött redan i 5an att plugga räcker det inte att säga IG (och varför "1" skulle göra saken bättre förstår jag inte heller). Det behövs mer personal!

Skolan är så otroligt viktig, så man kunde ju önska att debatten fördes på ett vettigt sätt. Men med Björklund som utbildningsminister är det självklart omöjligt. Det är så mycket lättare att skrika FLUMSKOLA och samla billiga politiska poäng än att ta en riktigt debatt ju.

2008-04-23 @ 17:26:55

OBS! Kommentarer som jag bedömer som osakliga, rasistiska eller som innehåller personangrepp tas bort

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se

Politik bloggar