Vad händer när bostadspriserna faller?

Nu sjunker priserna på bostadsmarknaden. Bra för det visar att vi nu har börjat komma ikapp med bostadsbyggandet och bra för dem som behöver någonstans att bo. Mindre bra är det för dem som köpt när priserna stod som högst och som sitter med höga månadskostnader för lånen och som kan tvingas sälja med förlust.

Vid förra nedgången på bostadsmarknaden (då priserna när de var som högst ändå bara var 25-30% av dagens) som följdes av ökade räntekostnader drabbades många av ekonomiska problem. De höga räntorna gjorde att de inte klarade av sina månadskostnader och därför tvingades sälja med förlust. Jag känner människor som fortfarande betalar på sina boendeskulder och som kanske aldrig blir skuldfria utan kommer att leva på existensminimum resten av sitt liv.

Det är inte ofta man ser vuxna män gråta men just det fick jag uppleva när jag i mitten av 90-talet träffade en gammal vän och vårt samtal kom för nära hans vardagliga situation med ett osäljbart hus och usel ekonomi.

Eftersom priserna inte var så höga vid förra nedgången, även om man tyckte det då, så var det huvudsakligen hus- och radhusköpare som drabbades av den ekonomiska smällen. Idag när även bostadsrättslägenheter kostar flera miljoner är risken stor att ännu fler kommer att få sin ekonomi helt förstörd, om prisnedgången dessutom följs av högre räntor.

Många som köpt sina lägenheter tänker nog inte heller på att de måste ha marginaler så att de klarar att köpa en ny spis eller ett nytt kylskåp när det gamla går sönder och sönder det går de för eller senare.

I Uppsala idag byggs nästan bara bostadsrätter igen. Riktigt sant är det förstås inte eftersom det byggs mycket hyresrätter just nu, bl.a. studentbostäder. Det som byggs idag är det som planerades under förra mandatperioden. I de planer som tas fram just nu däremot är det inte mycket hyresrätter. Högermajoriteten har tagit bort vårt gamla mål om att bygga fler hyresrätter.

Det finns många fördelar med hyresrätt. Förutom att man inte risker att betala räntor på lån för ett hus/lägenhet som man inte längre äger, så ser hyresvärden till att man får en ny spis eller ett nytt kylskåp när de gamla går sönder. Hyresrätten har många andra fördelar och det borde vara självklart att Uppsala både bevarar de hyresrätter som finns och bygger nya. Alla boendeformer behövs i Uppsala.
Andra bloggar om , ,  

Kommentarer
Postat av: tova

Jag har precis köpt en lght men bara betalat handpenningen och inte genomfört hela köpet än, borde jag häva köpet och förlora lite handpenning och investera i en ny lght?

2007-10-26 @ 10:59:31
Postat av: Fredrik

Tova, vad du definitivt inte ska göra, det är att ta ekonomiska råd av Illona :-).

Illona, du målar upp ett skräckscenario. Det är mycket som inte alls är jämförbart med den förra kraschen, det vet du nog, du bara väljer att bortse från alla fakta.

En annan sak är att de flesta som köper hus/bostadsrätt idag räknar med stigande räntor varför det stora flertalet binder räntorna och vips är problemet du tar upp borta.

Riskerna med dagens fastighetsmarknad är att folk som inte borde få lån ändå får det av bankerna. Det går ex. inte att vara låginkomsttagare och ändå äga ett hus på 3 miljoner. Tyvärr ser man ofta sådana exempel.

Det finns många fördelar med att äga sin bostad, bland annat att det historskt är en mycket bra (långsiktig) investering. Det vet ju du också. Bor du själv i hyresrätt?

Men som sagt; Köp ett hus idag, bind räntan på fem år och sov gott.

/F

2007-10-26 @ 13:35:46
Postat av: Ilona

Jag ger inga ekonomiska råd Tova. Det är bara du som vet hur dina behov och din ekonomi ser ut. Ekonomiska råd ska man få av någon som kan ge råd, bankens ekonomirådgivare kanske? Det enda jag kan säga är att ingen vet om priserna går upp eller ned den närmaste tiden. Det kan vara en tillfällig nedgång.

Fredrik. Jag bor i bostadsrätt, som jag köpt förhållandevis billigt så jag har klarat mina räntor även om räntan under en period var över 20%. Jag har också haft buffert nog att klara både trasiga kylskåp och spisar, för att inte tala om trasiga glasrutor och nu en trasig balkongdörr.

En bostadsrätt eller villa ska man nog inte köpa som en investering utan för att man vill bo där, då blir det också lättare om den tappar i värde.

2007-10-26 @ 13:51:36
Postat av: Fredrik

Håller med i allt du säger, dock måste du hålla med om att bostadsrätt eller hus historiskt sett varit en bra investering, eller hur? Hur mycket har du själv tjänat på din bostadsrätt? Givet att du skulle sälja idag?

Jag bor i en villa som kostade knappt 3 milj, har en månadskostnad på drygt 8000. 228 kvadrat ska tilläggas. Mitt förra boende var en hyreslägenhet på 90 kvadrat som jag betalade 6600 för. Det är uppenbart att jag hellre betalar 8000 till "mig själv" än 6600 till en hyresvärd som har en fet vinstmarginal.

Kontentan är väl att hyresrätter behövs för folk som inte kan lägga upp 10 procent i kontantinsats eller är låginkomsttagare, för övriga är det "nästan" alltid mer fördelaktigt att äga sitt boende, eller?

2007-10-26 @ 14:15:59
Postat av: Lars Rudström

Är du Ilona så naiv så att du tror att hyresvärden står för de extrakostnader som uppstår när denne renoverar eller byter ut vitvaror? Givetvis tas det ut (förr eller senare) i höjda hyror! Vem skulle annars betala? Staten? Kom igen nu, var realistisk och artigt svara gärna på min fråga!

2007-10-26 @ 15:45:08
URL: http://www.rudstrom.se
Postat av: Ilona

Nej, jag är inte så naiv och jag hade till och med en liten parantes om att det tas ut på hyran men tänkte att eftersom det står att "hyresvärden ser till" och inte att "hyresvärden står för en ny" behövs ingen parantes. Jag upphör aldrig att förvånas över att man måste ha fotnötter, paranteser och förklaringar för allt man skriver för att inte få konstiga kommentarer på sådant som måste vara uppenbart för alla, speciellt som det står i motsatsförhållande till att behöva ha en egen buffert.

Förtydligande då för den som ändå inte kan se skillnaden: i en hyresrätt betalar man hyra och i den hyran ingår skötsel av fastighet såväl invändigt som utvändigt, man betalar sin hyra och behöve inte tänka på extra kostnader (förrän det är dags för nästa hyresförhandling). I en bostadsrätt betalar man månadsavgift som går till utvändigt underhåll och sådant som årsmötet har beslutat om. Går något sönder i lägenheten betalar man det själv. Och som jag skrivit ovan är det många som inte tänker på att de behöver marginaler till sådana oförutsedda när de köper en bostadsrätt.

2007-10-26 @ 16:09:46
Postat av: Fredrik

Du har fortfarande inte svarat på mina frågor :-)?

2007-10-26 @ 16:12:54
Postat av: Anders

Varifrån får du att priserna när de var som högst innan den förra nedgång (början av 90-talet) var 25-30% av dagens? Det motsvarar 13-16.000 per/kvm för exempelvis Stockholms innerstad.

Priserna där var då var mer i storleksordning 25.000 kvm.

Säger inte att priserna inte kan/kommer gå ner men faktakoll är ju aldrig fel innan man påstår något.

2007-10-26 @ 18:08:58
Postat av: Ilona

Jag bor i Uppsala och utgår från Uppsalapriser. Här är priserna på bostadsrätter 3-4 gånger högre idag än vad de var i början av 90-talet.

2007-10-26 @ 23:09:52
Postat av: Anna

Ilona, varför förminskar du människor som du gör när du skriver att det nog finns många människor som inte tänker på att de måste ha marginaler när dom köper en lägenhet? Jag anser det är skräp att samhället säljer av sina hyresfastigheter till lägenhetsinnehavarna bara för att dom råkar ha ett hyreskontrakt just nu. Jag tycker det är skräp att man i Uppsala inte kan få en hyreslägenhet utan kontakter eller 14 år i Uppsalahems bostadskö. Jag tycker att hyresrätten har ett syfte och att behovet är större än utbudet. Att vissa vill och har möjlighet att äga sin lägenhet och ser fördelar i det är dock också ett beslut att respektera!

2008-01-16 @ 00:39:35
Postat av: Peter

Till Anna,

Jag håller med dig!! Det är bruksvärdessystemets fel att man ej kan hyra en lgh på ett någorlunda attraktivt läge i detta land. Över hela världen kan du hyra en lgh vart du vill i morgon utan kötid och kontakter. Både Norge och Danmark går åt samma håll som övriga världen. Varför ska vi ha den bästa lösningen i vårt "lilla" land?

Bruksvärdessystemets uppgift var att se till att det ej skulle uppstå segregation på bostadmarknaden samt att folk i alla samhällsskick skulle kunna bo överallt (geografiskt). I praktiken har det endast inneburit att folk med rätt kontakter (Göran Persson fick en hyresrätt i stockholms innerstad av Wallenstam AB på ett par dagar) eller svarta pengar till hyresvärdar eller andra skumma figurer som slår mynt på modellen. När ska beslutsfattare förstå att den här typen av regleringar slår tillbaka på invånarna???

2008-01-26 @ 14:09:56

OBS! Kommentarer som jag bedömer som osakliga, rasistiska eller som innehåller personangrepp tas bort

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se

Politik bloggar