bortgjord centerpartist

Centern har gått ut med försämrade arbetsvillkor för ungdomar.   Ana Rubin, riksdagskandidat för vänstern i Göteborg, och centerns Fredrik Federley debatterade förslaget i svt, se debatten här. Sällan har man sett en politiker bli så avklädd och bortgjord som Fredrik Federly.  Om detta är det bästa centern kan visa upp behöver vi inte känna någon oro för centern i valrörelsen men däremot en ännu större oro än tidigare för vad en borgerlig valseger kan innebära för Sverige.

Först med länken var Pelaseyed.


Kommentarer
Postat av: Oscar

Att skapa jobb är naturligvis en viktigt fråga.

Hur ser det ut på den fronten för vänsterpartiet egentligen? Er egen ekonomiska talesman Lars Bäckström har ju konstaterat att de vallöften ni har gått ut med inte är hållbara.

Måste kännas lite motigt...

2006-03-31 @ 12:10:33
Postat av: Anders Eriksson

Med all respekt till Lars Bäckström, så har ju han tagit på sig rollen som nyttig idiot och kritiserat partiets politik från höger. Andra människor inom partiet med ekonomisk utbildning, Ali Esbati och CH Hermansson för att nämna några, står bakom det förslag till ekonomiskt-politiskt policydokument som antogs under förra året. Inställningen till vår ekonomiska politik är just det, en fråga om politik. Det handlar inte om ekonomisk kompetens eller annat mumbojumbo.

En av de bärande principerna bakom parollen om 200.000 nya jobb i den offentliga sektorn, är att det ska fungera som en motor för den samhälleliga ekonomin i helhet. Offentliga satsningar mobiliserar bredare delar av den samhälleliga produktionssektorn än bara de delar som står under offentlig kontroll; bygg- och anläggningsbranschernas olika sektorer är väl det allra tydligaste.

Så du behöver inte oroa dig för vår skull; så motigt känns det inte.

2006-03-31 @ 15:08:29
URL: http://anders-e.blogspot.com
Postat av: Patrik Renfors

Så kan det gå, när högern försöker profilera sig och tala öppet om sin politik. Så fort de släpper badtunnor, markarydsmedaliteten, ballonger och framtidskonventsmentaliteten. så hamnar de i9 bakvattnet och visar starkt att de är samma gamla konservativa antifackliga höger, men nu i filttoflor och mysbyxor.
ana rubin var väldigt bra och visade att, Cpe-lagstiftningen som Centern vill genomföra är mycket antifackligt, männoförnedrande och antifeministiskt.

2006-03-31 @ 22:54:07
URL: http://www.oxelokamrat.blogspot.com
Postat av: Patrik Renfors

förlåt "markarydsmedialiteten" ska det vara.

2006-03-31 @ 22:55:42
URL: http://www.oxelokamrat.blogspot.com
Postat av: Oscar

Det måste kännas jobbigt att vara medlem i ett parti där en av de ledande företrädare, den som har ansvar för utvecklingen av den ekonomiska politiken är en "nyttig idiot".

Om det nu är så att han är en idiot, hur kommer det sig att han får vara kvar på den posten han har?

Han har tydligen partiledningens förtroende.

Dessutom Patrik, du glömde skriva att centerpartister också äter barn. Tror du att någon tar dig på allvar när du använder en sådan vokabulär som du gör?

En avslutande fråga: Hur ska ni finansiera löftet om 200000 nya jobb?

2006-04-02 @ 11:50:59
Postat av: Anders Eriksson

Du missuppfattade mitt användande av begreppet "nyttig idiot". Jag tycker inte att Bäckis är en idiot, tvärtom tycker jag att han kompetent. Även om jag inte håller med honom politiskt alla gånger. Tyvärr har han, och flera andra ur partiets högerflygel, låtit sig utnyttjats av media och andra för att måla upp bilden av ett parti i kris och splittring. Det tycker jag är tråkigt.

Dessutom är det knappast riktigt att säga att han "har ansvar för utvecklingen av den ekonomiska politiken", när han inte varit delaktig i diskussionerna kring just vårt ekonomiska vägval mer än som högerkritiker av förslaget. Däremot stämmer det att han är gruppledare i riksdagen och därmed delaktig i budgetförhandlingarna med regeringen, men det är han inte ensam om att göra.

Om du tar dig tid att läsa partiets material kring de 200 000 nya jobben, så framgår finansieringen där. Den direkta kostnaden för löner och annat, skulle bli 17mdr kronor, vilket det - enligt partiets beräkningar - finns utrymme för inom statsfinanserna. Häromdagen kom det ju siffror på att statsfinanserna gjort ett överskott på 34mdr mer än beräknat, så finansieringen ska det inte vara några bekymmer med. Det är, i första hand, en fråga om politisk vilja och styrka.

2006-04-02 @ 11:56:53
URL: http://anders-e.blogspot.com
Postat av: Patrik Renfors

Oskar? Vad i vokabuläret "Ana Rubin var väldigt bra och visade att, Cpe-lagstiftningen som Centern vill genomföra är mycket antifacklig, människoförnedrande och antifeministisk." är svårt att förstå?

Centerpartister äter inte barn, de lämnar bara ut sina ungdomar i en ännu otryggare och ovissare arbetsmarknad än i dagens redan uppluckrade arbetslagstiftning.

Jag anser att du borde sätta dig in i arbetsmarknadens lagar och kollektivavtal. Läs boken arbetsrätt i praktiken, så inser du också, att det redan nu att arbetsgivaren har en tydlig maktsärställning på arbetetsmarknaden.

2006-04-02 @ 23:43:03
URL: http://www.oxelokamrat.blogspot.com
Postat av: Oscar

Vokabulären är inte svår att förstå. Det är en dålig dito.

Vänsterpartiet står som stödparti till regeringen bakom den arbetsmarkadspolitik som förs i dag. Därför är ni heller inte trovärdiga när ni försöker ställa er i opposition till er själva.

Ni har själva inte löst problemen med ungdomsarbetslösheten, trots att ni sitter vid maktens köttgrytor.

Sveriges ekonomi växer, men var är jobben?

2006-04-03 @ 10:04:34
Postat av: Oscar

Angående Lars Bäckström.

Är det inte en märklig ordning när den person som är utsedd att företräda partiet i finansutskottet och ta rikdsdagsdebatterna om den ekonomiska propositionen inte får ta ett större ansvar i partiets ekonomiska löften inför valet?

Hur stor är splittringen egentligen i vänsterpartiet?

2006-04-03 @ 10:19:12
Postat av: Anders Eriksson

Jag håller med om att vår relation till regeringen på nationell nivå och, stundtals, till majoriteterna i kommunerna kan vara problematisk. Samtidigt ska man komma ihåg att vi alltid är minoritet inom de majoritetskoalitioner vi deltar i. Därför får vi inte igenom de krav vi har alla gånger. Sådan är realpolitiken, men det innebär inte på något sätt att vi står bakom den arbetsmarknaspolitik som nu förs, vilket manifesteras i den politik vi faktiskt själva företräder.

Och inom den privata sektorn är det inte Vänsterpartiet som anställer eller inte anställer - det är företagsgägarna, kapitalisterna. Så det är dem du ska fråga varför de inte anställer, även om vinstandelen av produktionen är större än på många deceinnier.

Och, slutligen, angående Lars Bäckström så får du fråga partiledningen varför inte han var med i den arbetsgrupp som tog fram dokumentet. Det är rimligtvis de som vet det.

2006-04-03 @ 14:51:10
URL: http://anders-e.blogspot.com
Postat av: Oscar

Tack för ett balanserat svar Anders.

Visst är vinsterna stora inom många företag, inte minst de statliga bolagen. Vilket bland annat har manifesterats i att statsministerns fru tar ut rekordpension.

Hur mycket kan ni egentligen tåla? Att ständigt försöka bli marginaliserad av regeringen som via media verkar ha ett bättre samarbete med mp.

Om ni nu är övertygade om att er politik är så pass mycket bättre och skulle leda till jobb i mängder, varför sätter ni då inte hårt mot hårt och tvingar att regeringen för igenom detta. Ni skulle ju teoretiskt kunna underlåta att låta regeringens ekonomiska proposition går igenom.

2006-04-03 @ 15:41:32
Postat av: Ilona

dessa inlägg har för länge sedan passerat att vara kommentarer på min blogg om debatten mellan Rubin och Federley. Debatten bör lämpligtvis fortsätta i något debattforum, inte i en blogg.

2006-04-03 @ 16:49:48
URL: http://ilonaw.blogg.se
Postat av: Anders Eriksson

Vinsterna i de statliga bolagen är små jämfört med de privata bolagen, sett som helhet. Dessutom finns det en principiell skillnad där, vilken är att vinsterna i statliga bolagen kommer samhället till del. Och vad gäller löner och bonusar till direktörer för statliga bolag, så gick Lars Ohly ut häromdagen och krävde att dessa inte ska ha en lön som överstiger statsministern och partiet har vid flertal tillfällen motionerat i riksdagen om att de inte ska ha särskilda pensionsavtal. De ska få nöja sig med PPM, som oss andra.

Problemet är väl att i nuläget är styrkeförhållandena sådana att alternativet till en socialdemokratisn förvaltningspolitik är en borgerlig nedkärnings- och privatiseringspolitik. Och i valet mellan de två är, tyvärr, det förra att föredra. Därför är det taktiskt riktigt att hålla fast vid de samarbeten vi är delaktiga i. Hur det ser ut efter valet, eller senare, är en annan diskussion och något vi måste förhålla oss till då.

2006-04-03 @ 16:51:03
URL: http://anders-e.blogspot.com

OBS! Kommentarer som jag bedömer som osakliga, rasistiska eller som innehåller personangrepp tas bort

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se

Politik bloggar