Bergling medlem i vänsterpartiet

Gamle spionen Bergling/Sandberg/Sydholt har gått med i vänsterpartiet. Det är en av huvudnyheterna i dagens Dagen Nyheter och Expressen hänger på, liksom flera andra borgerliga tidningar.

Av texten att döma har Bergling varit med ett tag. Tidningsutspelet är ett typiskt utslag av sommartorka och försök att misskreditera vänsterpartiet. Varför skulle artiklarna annars komma några månader för valet?

Andra partier har dömda mördare och pedofiler som medlemmar utan att dessa hängs ut i pressen eller används för att skriva ned ett parti. Jinge har gjort ett läsvärt inlägg om detta här. Jinge konstaterar också att Bergling förvägras hänsyn eftersom han gått med i Vänsterpartiet. Tyvärr tror jag att Jinge har fel där. Det skulle inte förvåna mig om Bergling själv har läckt till pressen. Han har ju en förmåga att dyka upp då och då. Honom är det inte synd om.

Jag välkomnar inte direkt Stig Bergling som medlem i vänsterpartiet men han har suttit i fängelse för sitt brott och har, precis som alla andra, rätt att gå med i ett parti.

Kommentarer
Postat av: Oscar

Hej Ilona,

du skriver borgerliga tidningar. Hur menar du då?

Vet inte du att nu för tiden är det enbart tidningarnas ledarsidor som har politisk färg? Nyhetsredaktionerna är tänkta att vara neutrala.

Samtidigt har SOM-institutet i Göteborg konstaterat att en majoritet av journalister röstar på vänsterpartiet och miljöpartiet.

2006-07-20 @ 09:24:58
Postat av: Ilona

Så gott som alla tidningar är borgerliga och tyvärr färgar det av sig på nyhetsrapporteringen, även om det endast är ledarsidorna som ska ha politisk färg.

Neutrala tidningar och nyhetsrapportering finns inte.

2006-07-20 @ 10:49:43
Postat av: Anders

Även om jag håller med om att "neutrala tidningar" inte är något som finns så kan du väl försöka dig på att faktiskt bevisa att "så gott som alla tidning är borgerliga". Som Oscar påpekar så har ju SOM-institutet visat att en majoritet av journalisterna röstar på mp och v. Så utan några ytterligare bevis så skulle ju det rimligaste vara att tro att tidningarna var viklade till v och mp:s fördel...

2006-07-20 @ 10:59:59
Postat av: Anders Eriksson

Kent Asp - heter han väl? - visade ju på bland annat DN Debatt att ekonomi- och samhällsjournalister är minst lika höger som befolkningen i gemen. Dessutom är det snarare tidningens ägarintressen som präglar dess nyhetsvärdering, än vad eventuella enskilda journalister röstar på.

Dessutom var undersökningarna endast gjorda på journalister som är medlemmar i journalistförbundet och jag tror inte det är helt orimligt att gruppen fackligt anslutna journalister är mer vänster än gruppen icke-fackligt anslutna.

2006-07-20 @ 17:09:27
URL: http://anders-e.blogspot.com
Postat av: Nina

jag håller med dig, det är faktiskt mycket intressant att man överhuvudtaget skriver om att han gått med i VP, det har ju ingenting med VP att göra EGENTLIGEN. Det hade ju inte spelat någon roll om han istället gått med i moderaterna, för det är ju inte partiets fel att han väljer just dem...

2006-07-21 @ 16:30:51
URL: http://ninasblogg.blogg.se
Postat av: Oscar

Det vore intressant om vänsterpartiets toppkandidat till fullmäktige i Uppsala kunde presentera några som helst vetenskapliga studier för att pressen i gemen skulle vara borgerlig.

Eller tog du en rövare och ljög för att göra det enkelt för dig?

2006-07-21 @ 21:18:54
Postat av: Ilona

Upsala Nya Tidning liberal, DN liberal, Expressen liberal, Göteborgsposten liberal, Svenska Dagbladet moderat, Borås Tidning moderat osv. Av de stora tidningarna är väl Aftonbladet den enda som är socialdemokratisk även om ägandet nu förtiden inte längre är socialdemokratiskt.

2006-07-21 @ 22:07:21
Postat av: Ilona

Tidningsutgivarna listar politisk tendens på alla dagstidningar. http://www.tu.se/dagstidningarna.jsp;jsessionid=2421661153513657265. Av de största, 50 000 ex eller mer, är nästan alla liberala eller moderata.

2006-07-21 @ 22:16:24
Postat av: Oscar

Ursäkta.

Du som ändå tillhör Uppsalas politiska elit måste ju ändå ha klart för dig att färgen som de politiska ledarsidorna har de senaste 50 åren inte är att sammankoppla med nyhetsredaktionerna. Det tror jag dessutom är någon form av grundläggande kunskap på statskunskap A.

Min fråga var hur du som kommunalråd kan påstå att pressen generellt sett är borgerlig utan några som helst vetenskapliga påståenden.

Vilka vetenskapliga studier bevisar att journalisterna på UNT i gemen skulle vara höger?

Dessa frågor måste du kunna producera svar på, annars innebär det att du helt enkelt ljög innan för att ta billiga poänger. Tveksamt beteende för ett kommunalråd.

2006-07-23 @ 09:01:55
Postat av: Ilona

Fakta är fakta. Större delen av svensk press är borgerlig. Vilka politiska åsikter journalisterna har är annan sak. Jag har i mitt blogginlägg inte gjort något annat än konstaterat att borgerliga tidningar skrev om Bergling. Aftonbladet tog inte upp "nyheten", åtminstone har inte jag sett det.

Därefter har jag i kommentar sagt att den politiska inriktningen färgar av sig på nyhetsrapporteringen. Med det menar jag fortfarande inte hur journalisterna i allmänhet skriver sina artiklar utan vilka nyheter som väljs ut.

Under min tid som journalist arbetade jag på tre olika dagstidningar, en socialdemokratisk (numera nedlagd), en oberoende moderat och en folkpartistisk. Så jag vet att ens personliga politiska uppfattning som journalist inte behöver överensstämma med tidningens.

2006-07-23 @ 09:24:22
Postat av: Oscar

Du säger att fakta är fakta (a=a). Men presenterar aldrig några fakta (vetenskapliga studier) som bevis. Märkligt kan tyckas.

När du skriver att större delen av svensk press är borgerlig borde du egentligen skriva "det finns fler ledarsidor med borgerlig prägel än med socialistisk". För det är innebörden av det du säger.

Precis som du säger är det också intressant vilka nyheter som väljs ut, och det är ju inget ledarsidorna över huvud taget har något inflytande över. Utan som sköts av redaktionerna som enligt vetenskapliga studier domineras reportrar med s, v och mp-sympatier.

2006-07-23 @ 16:37:06

OBS! Kommentarer som jag bedömer som osakliga, rasistiska eller som innehåller personangrepp tas bort

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se

Politik bloggar